Vad som hände 2016 och mål för 2017

Ytterligare ett galet intensivt år är nyss slut. Känner att vi verkligen haft ångan uppe hela 2016 och är riktigt nöjd med resultatet. Så otroligt nöjd med alla grymma medarbetare som vi har lyckats få tag på.

Mål för 2016 – Vad hände:

Omsättning – Öka med 25%
Har tyvärr inte alla siffror helt färdiga men vet att vi landar på en uppgång någonstans mellan 20-25% vilket jag är riktigt stolt över!

Norge – Testa nya vägar
Vår första tanke var att besöka köpcentrum vilket vi även gjorde, mål nr 2 var att öppna en fysisk butik och även detta blev genomfört, vi slog upp portarna i slutet av november. Mer om detta kan du läsa här.

E-handeln – Öka med 75%!
Vi var länge uppe och nosade på +100% för helåret men en svagare avslutning gjorde att vi tillslut landade på +90,5%. Så vi tog vårt ursprungliga mål med råge. Ett enormt slit och otroligt tärande på likvida medel men vi gjorde det!

E-handel – Öppna i Finland
Vår ursprungliga idé var att smygöppna på våren och dra igång riktigt under hösten. Riktigt så snabbt gick det inte men vi smygöppnade under hösten och var igång i god tid före julhandeln.

Bygga en egen ehandelsplattform
Fortfarande lika frustrerad men har ”nog” gett upp planerna på en egen plattform. Men letar fortfarande runt då jag känner att vi idag inte kan utvecklas på de sätt som jag vill. Nuvarande plattform har dock visat sig vara väldigt kompetent när jag har letat runt och jämfört (dvs mycket annat är fruktansvärt dåligt)

Övrigt
Mycket fokus har även gått till vår lagerflytt (vi stormtrivs!) och att försöka utöka vårt sortiment till lite nya produktgrupper. Jag besökte även ett par konferenser där Emeet i Göteborg garanterat var höjdpunkten.

Mål för 2017:

Vi har under flera år haft gasen i botten och bara gasat 110%. 2017 kommer dock bli lite av ett mellanår där vi snarare ska se till så allt verkligen fungerar som det ska och göra oss riktigt redo för nästa steg i vår resa. Allt från rutiner, inköp, lager, kostnader & organisation ska ses över i minsta detalj för att komma till 2018 starkare än någonsin. Genom dom satsningar som vi gjorde under 2016 så räknar vi dock med en fortsatt stark tillväxt och har som målsättning att växa 20-25% totalt under 2017 och 60% på vår e-handel.

Betyder detta att vi inte ska öppna några nya butiker eller gå in på nya marknader med vår e-handel alls under 2017? Nja, vi fortskrider fortfarande med våra planer för den Tyska marknaden men snarare en lansering i oktober än april som var våra tidigare planer.

Tags:

Leave a Reply